5 Virksomhetenes samarbeid med Nav om rekruttering og arbeidsrettede tiltak
Samarbeidet med Nav både om rekruttering og tiltak, er frivillig for virksomhetene. Et godt samarbeid er avgjørende for at Nav skal lykkes med å bistå arbeidssøkere med å komme i jobb (Nav 2019).
Innledningsvis skal vi se på situasjonen på arbeidsmarkedet, virksomhetenes rekruttering av medarbeidere og hvordan virksomhetene vurderer mulighetene for inkluderende rekruttering. Deretter ser vi nærmere på virksomhetenes vurdering av Navs tjenester innen rekruttering og tiltak. I undersøkelsen vurderer virksomhetene to varianter av bistand fra Nav til rekruttering: bistand til ledige stillinger i virksomhetene, og bistand til rekruttering av personer med tilretteleggingsbehov og/eller «hull i CV-en» (inkluderende rekruttering). I tillegg gir de tilbakemelding på Navs oppfølging hvis de har hatt deltakere på arbeidsrettede tiltak.
5.1 Fortsatt stramt arbeidsmarked hvor virksomhetene er mer positive til inkludering
Fortsatt stramt arbeidsmarked hvor virksomhetene ser mer positivt på inkludering
Situasjonen i arbeidsmarkedet er viktig for hvordan virksomhetene rekrutterer, inkludert samhandling med Nav om arbeidsinkludering. Navs bedriftsundersøkelse, som kartlegger etterspørsel etter arbeidskraft, viste i 2022 (Nav 2022b) at rekordmange virksomheter opplevde rekrutteringsproblemer, og at det både var stor mangel på kvalifisert arbeidskraft og høy sysselsettingsforventning i mange næringer og yrker. I fjor var det et fortsatt stramt arbeidsmarked (Nav 2023b), men med noe mindre mangel på kvalifisert arbeidskraft. I årets bedriftsundersøkelse har mangelen på arbeidskraft gått betydelig ned, og er nå på om lag samme nivå som gjennomsnittet for de siste ti årene (Nav 2024).
Virksomhetenes tilgang på arbeidsrettede tiltak er også en faktor som kan bidra til å øke eller begrense rekruttering av Navs brukere. De siste årene har tiltaksnivået variert relativt mye. I 1. halvår i 2023 var det en markant reduksjon i antall tiltaksplasser, til rundt 48 000. 1. halvår i år var tiltaksnivået tilbake på rundt 57 000 tiltaksplasser, noe som kan virke positivt inn på vurderingene av mulighetene for inkludering i den perioden vi gjennomførte årets undersøkelse.
Virksomhetene blir også spurt om hvor aktuelt det er å ansette personer som enten trenger lite oppfølging, noe hjelp over tid, eller varig tilrettelegging. Andelene økte for de tre alternativene fra 2020 til 2022 (Figur 5.1). Fra 2022 til 2023 var det lite endring, mens det i år er en signifikant økning i andelen som er positive til å ansette noen som trenger noe hjelp over tid (fra 45 % i 2023 til 49 % i år) og noen som trenger varig tilrettelegging (fra 38 % i 2023 til 42 % i år).
Ser vi på tidslinjen fra 2020 til i år, er hovedbildet at virksomhetene i større grad ser det som aktuelt å ansette personer som trenger oppfølging etter at de er ansatt. Dette kan både skyldes et stramt arbeidsmarked og at det er mer søkelys på inkludering i arbeidslivet og i samfunnet ellers.
I 2020, med store koronarelaterte utfordringer i privat sektor, var det ikke forskjell mellom sektorene i hvordan de vurderte ansettelse av personer som trenger oppfølging (Figur 5.2). Året etter økte forskjellene, og de har i store trekk holdt seg. De private virksomhetene ser det fortsatt som mer aktuelt enn de offentlige å ansette noen som trenger oppfølging. Forskjellen mellom sektorene er i år mindre i vurderingen av ansettelse av de som trenger noe hjelp i begynnelsen. Den er størst (10 prosentpoeng) på vurderingen av ansettelse av personer som trenger noe hjelp over tid.
Virksomhetene ble i årets undersøkelse bedt om å vurdere hva arbeidsinkludering betyr for ulike aspekter ved virksomheten (Figur 5.3). Hele 94 prosent svarer positivt på at arbeidsinkludering handler om å ta samfunnsansvar, mens rundt 75 prosent sier at de har positiv erfaring med arbeidsinkludering og at arbeidsinkludering bidrar til at de får rekruttert medarbeidere de trenger. 68 prosent er enige i at arbeidsinkludering lønner seg økonomisk for virksomheten.
5.3 Stor forskjell på hvordan offentlige og private virksomheter rekrutterer
I årets undersøkelse har vi tatt inn igjen et spørsmål fra 2020-undersøkelsen, der virksomhetene blir spurt om hvilke aktiviteter/kanaler de bruker når de skal finne nye medarbeidere2 (Friis-Petersen mfl. 2021). De mest brukte er sosiale medier, andre nettsteder enn arbeidsplassen.no (f.eks. finn.no), rekruttering internt, utlysning på Navs nettside arbeidsplassen.no og direkte kontakt med kandidater (Figur 5.6).
Fra 2020-undersøkelsen til årets undersøkelse er det høyere andel som oppgir at de lyser ut stillinger på arbeidsplassen.no (32 % i 2020 og 41 % i år) og lavere andel (58 % i 2020 og 47 % i år) som oppgir bruk av andre nettsteder enn arbeidsplassen.no (som finn.no). I tillegg oppgir virksomhetene i 2024 i mindre grad at de har direkte kontakt med kandidatene, mens Navs tjenester og virkemidler nevnes i noe høyere grad i år.
Det er stor forskjell mellom sektorene (Figur 5.7). Offentlig sektor oppgir i langt høyere grad at de lyser ut stillinger på arbeidsplassen.no, og de rekrutter i noe større grad internt. De fleste andre aktiviteter/kanaler brukes i høyere grad av de private virksomhetene. Dette skyldes nok at offentlig sektor har en mer formalisert prosess for ansettelser.
Ikke uventet bruker private virksomheter mer de uformelle aktivitetene/kanalene sosial medier, direkte kontakt med kandidater, kontakt med bekjente/familie og kontakt med andre arbeidsgivere. De private bruker også i større grad bemanningsbyråer og de Nav-relaterte aktivitetene/kanalene som direkte kontakt med veileder i Nav og Navs tjenester og virkemidler. Samlet sett bruker de private virksomhetene gjennomsnittlig flere kanaler enn de offentlige (ikke vist i figur).
Når vi skiller mellom private virksomheter som oppgir at de samarbeidet med Nav eller ikke ved siste rekruttering (Figur 5.8), svarer gjennomgående de som samarbeidet med Nav oftere at de har brukt Navs aktiviteter/kanaler når de finner nye medarbeidere. Forskjellen er som forventet størst på bruk av Navs tjenester og virkemidler (bl.a. tiltak) og direkte kontakt med veiledere i Nav. Samtidig viser figuren at de som samarbeidet med Nav om rekrutteringen stort sett bruker andre kanaler på linje med de som ikke samarbeidet, blant annet de mer uformelle kanalene (sosiale medier, direkte kontakt med kandidater, bekjente/familie, andre arbeidsgivere). De som ikke samarbeidet med Nav, svarer i større grad at de bruker andre nettsteder enn arbeidsplassen.no (som finn.no).
De fire svaralternative om ansettelser kan rimeligvis være overlappende. Vi vet ikke om de har ansatt en eller flere person de siste 6 månedene. Hvis virksomhetene har ansatt en medarbeider kan de likevel svare bekreftende på flere av svaralternativene i figur 5.5.↩︎
I årets personbrukerundersøkelse er det stilt tilsvarende spørsmål om kanaler for jobbsøking↩︎
Rekruttering av personer med tilretteleggingsbehov og/eller «hull i CV-en»↩︎
Se regresjonstabell i vedlegg 8↩︎
Se regresjonstabell i vedlegg 7↩︎