På grunn av teknologiske endringer, grønt skifte og eldre befolkning, står vi overfor omfattende endringer i arbeidslivet og arbeidsmarkedet. For Nav vil det bli viktig å bidra til å lette de nødvendige omstillingene i arbeidslivet, og å håndtere brå og uventede skifter (Nav 2023c). I Navs virksomhetsstrategi fram til 2030 er det en ambisjon at Nav skal «mobilisere arbeidskraft i et arbeidsliv om omstilling». Dette kan ses som en endring av Navs omstillingsbistand, som i dag hovedsakelig er innrettet mot bedrifter som varsler permitteringer eller oppsigelser.
I første del er temaet hvordan virksomhetene vurderer noen av dagens tjenester fra Nav ved omstilling. Deretter skal vi se på virksomhetenes svar på noen spørsmål om virksomhetenes behov for et bredere spekter av bistand fra Nav på området.
Økt tilfredshet med Navs bistand ved permittering siden 2020
Andelen virksomheter som hadde erfaring med Navs bistand ved permittering, økte kraftig i koronaperioden, fra 15 prosent i 2019 til 33/34 prosent i 2020 og 2021 (Figur 7.1). Tilfredsheten med bistanden ved permittering var helt nede i 54 prosent i 2020. Da hadde mange virksomheter store utfordringer. I år, når langt færre virksomheter permitterer, er tilfredsheten signifikant høyere, 70 prosent, som er en økning fra 57 prosent i 2019. Vi ser om lag samme utvikling, men med mindre endringer over tid, i tilfredsheten med bistand ved oppsigelse og med bistand ved annen omstilling.
Vi har tidligere sett at virksomhetene gir høyere vurdering av Nav-medarbeidernes kompetanse på virksomhetenes bransje fra 2022 til 2024 (Figur 4.1), og at omstilling er et av de tjenesteområdene som har høy sammenheng med vurderingen av bransjekunnskapen.
Behov for økt samarbeid med Nav om utfordringer i endringsprosesser/omstilling
I årets undersøkelse ble det tatt inn spørsmål for å få mer kunnskap om virksomhetenes behov for bistand fra NAV i endringsprosesser/omstilling - ut over dagens bistand ved permitterings og nedbemanning. Bakgrunnen de nye spørsmålene var at innsiktsarbeid avdekket behov hos arbeidsgivere for mer og annen støtte under store endringsprosesser der ansatte står i fare for å falle ut av arbeidslivet grunnet overtallighet eller mangel på riktig kompetanse.
Virksomhetene ble først spurt om de har utfordringer ved endringsprosesser/omstilling på tre områder: kompetanseheving for medarbeidere med ufullstendig kompetanse, finne mulighet for alternativt arbeid hos andre arbeidsgivere2 og overtallige medarbeidere (Figur 7.2).
Virksomhetene rapporterer om tre hovedområder der de opplever utfordringer:
Kompetanseheving for medarbeidere med ufullstendig kompetanse (24%)
Offentlige virksomheter opplever dette som en større utfordring enn private.
Finne muligheter for alternativt arbeid hos andre arbeidsgivere(9 %)
Dette er en større utfordring blant offentlige virksomheter (19 %) sammenlignet med private (5 %).
Håndtering av overtallige medarbeidere (7 %) Det er ingen større forskjeller mellom sektorene på dette området.
Vel halvparten (54 %) av virksomhetene oppgir at de ikke har noen av disse utfordringene, særlig de private virksomhetene. Noe av dette kan vi anta har med permitteringsregelverket og forskjellen mellom offentlig og privat næring.
Virksomhetene som har utfordringer innenfor disse områdene, ble videre spurt om de ønsker hjelp fra Nav. Høyest andel, 24 prosent, får allerede hjelp fra Nav til å finne muligheter for alternativt arbeid hos andre arbeidsgivere, mens 45 prosent ønsker slik hjelp, men får det ikke i dag. Det betyr at om lag 70 prosent som har eller ønsker hjelp fra Nav til å finne alternativt arbeid.
Totalt 55 prosent av virksomhetene har eller ønsker hjelp til kompetanseheving for ansatte med ufullstendig kompetanse. Rundt 30 prosent har eller ønsker hjelp til endringsprosesser med overtallige medarbeidere.
Dette samsvarer med nevnte innsiktsarbeid der arbeidsgivere sier de trenger hjelp når endringen er for stor til at de klarer kompetansevridningen selv. Et eksempel er virksomheter som legger ned fysiske butikker for å skalere opp digitalt.