4  Mer positiv vurdering av Nav-medarbeidernes kompetanse om virksomhetenes bransje

Som tidligere omtalt, svarer tre av fire virksomheter positivt på at Nav-medarbeiderne har riktig kompetanse for å bistå dem. Når vi ser på virksomhetenes vurdering av Nav-medarbeidernes kompetanse på ulike områder, er det en del variasjon (Figur 4.1). Høyest andel, 77 prosent, er fornøyde med Nav-medarbeidernes kompetanse på Navs digitale løsninger. Noe lavere andel er fornøyde med kompetansen på oppfølging av sykmeldte (74 %) og Navs regler og ordninger (73 %).

For Navs kompetanse om virksomhetenes bransje har det vært en markant økning i andelen fornøyde virksomheter, fra 58 prosent i 2022, 64 prosent i 2023 og 69 prosent i år. Tilfredshet med Navs bransjekunnskap har sammenheng både med tilfredshet med Navs tjenester på områdene tiltak, omstilling, rekruttering, oppfølging av sykmeldte og forebygging av sykefraværet (IA).1

Navs kompetanse på inkluderende rekruttering og rekruttering til ledige stillinger, vurderes noe lavere, med rundt 65 prosent fornøyde virksomheter. Minst andel fornøyde, 61 prosent, gjelder Navs kompetanse om forebygging av sykefraværet (inkluderende arbeidsliv).

Figur 4.1: Vurdering av Nav-medarbeideres kompetanse på ulike områder. Prosentandel fornøyde, 95 % konfidensintervall

I år er det bare forskjell mellom sektorene på to kompetanseområder (ikke vist i figur): offentlige virksomheter gir mer positiv vurdering av forebygging av sykefraværet (IA) enn de private, mens de private virksomhetene gir mer positiv respons på Navs bistand til rekruttering til ledige stillinger enn de offentlige. Disse forskjellene kan ha sammenheng med i hvilken grad virksomhetene i de to sektorene får bistand fra Nav til disse tjenestene, ettersom offentlige i større grad får bistand til forebygging og private i større grad til rekruttering.

Bransjekunnskap er viktig i samhandlingen mellom Nav og virksomhetene. Begge sektorene har hatt en positiv utvikling i vurderingen av Nav- medarbeidernes kompetanse på dette området de siste årene (Figur 4.2), og i år er det ikke signifikant forskjell mellom sektorene. For de offentlige virksomhetene ser vi en økning i tilfredshet fra 2021 til 2023, mens de private gradvis ga mer positiv vurdering fra 2022 til 2024.

Figur 4.2: Vurdering av Nav-medarbeideres kompetanse om virksomhetenes bransje. Prosentandel fornøyde, etter sektor, 95 % konfidensintervall

  1. Se regresjonstabell i vedlegg 7↩︎