Sammendrag

86 prosent av arbeidsgiverne svarer i 2024 at de er fornøyde med, og har tillit til Nav. Andelen er uendret de siste tre årene, etter en gradvis økning i perioden 2017-2022. Etter koronaperioden, hvor de private virksomhetene var betydelig mindre fornøyde enn de offentlige, er de i år like fornøyde med Nav.

Det er noen endringer fra i fjor på sentrale aspekter som går på tvers av de ulike tjenesteområdene, og som samlet sett er en positiv tilbakemelding til Navs medarbeidere. I år er det en framgang i andelen virksomheter som opplever at Navs medarbeidere er tilgjengelige og godt koordinerte (fra 53 % i 2023 til 61 % i år på begge). I 2020, med utfordringene under koronapandemien, var bare 47 prosent tilfredse med tilgjengeligheten og 50 prosent med koordineringen. Det er også en større andel (77 % mot 74 % i fjor) som er fornøyde med Navs medarbeideres kompetanse.

Det har også vært en økning i andelen som er fornøyde med Nav-medarbeidernes kompetanse om bransjen deres: fra 58 prosent i 2022, 64 prosent i 2023 og 69 prosent i år. Tilfredshet med Navs bransjekunnskap har sammenheng både med tilfredshet med Navs tjenester på områdene tiltak, omstilling, rekruttering, oppfølging av sykmeldte og forebygging av sykefraværet (IA).

Det er potensial for å gjøre Navs regelverk og språk lettere å forstå. Bare 62 prosent opplever informasjonen fra Nav som klar og forståelig. I år er det sterkest sammenheng mellom klarspråk og om Navs medarbeidere bistår raskt og effektivt. Dette kan bety at informasjonen oppleves mer forståelig når en medarbeider forklarer det, enn ved skriftlig informasjon.

Både tilgjengeligheten til Nav på telefon, veiledning/informasjon på telefon og tilgjengeligheten på e-post/sms blir mer positivt vurdert i årets undersøkelse. Økningen har vært størst på tilgjengeligheten på telefon, fra 47 til 57 prosent, og arbeidsgiverne er mest fornøyde med Navs arbeidsgivertelefon. Den fortsatt relativt lave tilfredsheten kan skyldes at virksomheter sliter med å få kontakt med travle veiledere ved Nav-kontorene.

Virksomhetene gir i år samme positive tilbakemelding som i fjor på møter med Nav-medarbeidere (86 %) og Navs besøk hos virksomheten (82 %). På det siste spørsmålet har tilfredsheten økt med 10 prosentpoeng fra 2021.

Siden 2018 har andelen som oppgir at de har brukt selvbetjeningsløsningene til Nav, økt fra 61 prosent til 82 prosent, samtidig med at Nav har introdusert nye digitale løsninger. De siste årene er det satset mye på å utvikle de digitale grenseflatene for virksomhetenes kontakt med Nav, noe som også avspeiles i virksomhetenes tilbakemeldinger. 85 prosent er i år fornøyde med «Min side – arbeidsgiver», mot 78 prosent i 2020. Løsningen brukes blant annet i samhandlingen med Nav om rekruttering, tiltak og oppfølging og forebygging av sykefravær. 82 prosent er fornøyde med informasjonen til virksomhetene på nav.no, det er en økning på fem prosentpoeng fra i fjor. Dette kan ses i sammenheng med at det har vært jobbet mye med å forbedre sider på nav.no der arbeidsgiverne ikke har funnet svar på spørsmålene sine, slik at de i større grad finner svar på det de lurte på.

Bakteppet i år er at arbeidsmarkedet er mindre stramt enn i 2023, men at ledigheten fortsatt er lav. Samtidig er nivået på arbeidsrettede tiltak noe høyere. Høyere andel enn i fjor ser det som aktuelt å ansette noen som trenger oppfølging. Dermed kan være potensial for å få flere med behov for oppfølging i jobb. Årets undersøkelse viser at virksomhetene er mer fornøyde med Navs bistand til rekruttering til ledige stillinger (65 %) og til inkluderende rekruttering (73 %). Tilfredsheten med utlysning av stillinger på arbeidsplassen.no har økt fra 79 til 83 prosent.

Nesten 80 prosent er tilfredse med Navs oppfølging ved de ulike arbeidsrettede tiltakene. Blant de virksomhetene som er misfornøyde, ønsker mange at det skal være lettere å ta kontakt med Nav.

Tilfredsheten med oppfølging av sykmeldte og forebygging av sykefravær (IA) er i 2024 på samme nivå (henholdsvis 67 % og 63 %). Virksomhetene er mer fornøyde med Navs bistand til tilrettelegging av arbeidsplasser og informasjonen om forebygging av sykefravær.

70 prosent er fornøyde med Navs bistand ved permittering, en markant forbedring fra 57 prosent i 2019. Utviklingen er om lag den samme for bistand ved oppsigelse.