1 Innledning: Mindre stramt arbeidsmarked og høyere tiltaksnivå
Arbeidsgiverundersøkelsen er én av to årlige nasjonale spørreundersøkelser blant Navs brukere. Denne undersøkelsen ble gjennomført i mai-juni 2024 og retter seg til ledelsen i private og offentlige virksomheter som har mottatt én eller flere tjenester fra Nav. Personbrukerundersøkelsen går til individuelle søkere og mottakere av Navs tjenester.
Nav fikk ny virksomhetsstrategi i 2022 (Nav 2030). Mobilisering av arbeidskraft i et arbeidsliv i omstilling er én av tre hoved ambisjoner. Arbeidsgiverne er Navs viktigste medspillere for å få folk i jobb, følge opp sykmeldte og forebygge sykefravær. Det er derfor viktig for Nav å levere og utvikle gode tjenester i samarbeid med arbeidsgiverne. Arbeidsgiverundersøkelsen gir en indikasjon på hvordan Nav lykkes i dette arbeidet. Samtidig påvirkes arbeidsgivernes situasjon og samarbeidet med Nav av forholdene på arbeidsmarkedet.
Situasjonen for mange private virksomheter ble forverret fra 2020 til 2022 (Figur 1.1). I 2020, etter starten av koronapandemien, oppga hele 59 prosent å ha økonomiske utfordringer. I 2021 var de koronarelaterte utfordringene redusert, og vi fant mindre sammenheng mellom virksomhetenes koronautfordringer og resultatene i undersøkelsen. Tilfredsheten med, og tilliten til Nav, økte noe fra 2020 til 2021 (Nav 2021).
I 2022-undersøkelsen var det kraftig reduksjon både i andel private virksomheter som oppga økonomiske utfordringer og permittering/nedbemanning (henholdsvis 16 % og 12 %). I år er begge disse på 14 prosent. (Nav 2022b, 2023b, 2024)
I 2022 ble det rapportert at rekordmange virksomheter opplevde rekrutteringsproblemer, og at det både var stor mangel på kvalifisert arbeidskraft og høy sysselsettingsforventning i mange næringer og yrker. Mangel på arbeidskraft var med på å forklare at flere virksomheter ønsket å inkludere personer som står utenfor arbeidslivet. I fjor viste rapporteringen et fortsatt stramt arbeidsmarked, men med noe mindre mangel på kvalifisert arbeidskraft. I år har mangelen på arbeidskraft gått betydelig ned, og er nå på om lag samme nivå som gjennomsnittet for de siste ti årene1 I arbeidsgiverundersøkelsen sank andelen virksomheter som oppgav at de hadde ansatt siste 6 måneder noe fra 2022 til 2023 og er på samme nivå i år (Figur 1.1). Det ser dermed ikke ut til at arbeidsgiverundersøkelsen reflekterer at det er et mindre stramt arbeidsmarked i 2024.
Arbeidsrettede tiltak er en viktig del av samarbeidet mellom Nav og arbeidsgivere ved at tiltakene gjør det mer attraktivt for virksomhetene å inkludere Navs brukere i arbeidslivet. De siste årene har tiltaksnivået variert relativt mye (ikke vist i figur) på grunn av variasjon i de økonomiske rammene. 1. halvår 2020 var det gjennomsnittlig per måned om lag 51 000 tiltaksplasser, med en økning til om lag 58 000 i 1. halvår 2021. Dette nivået holdt seg i 2022, mens det i 1. halvår i 2023 var en markant reduksjon i antall tiltaksplasser, til rundt 48 000. 1. halvår i år var tiltaksnivået tilbake på rundt 57 000 tiltaksplasser, noe som kan virke positivt inn på vurderingene av mulighetene for inkludering i den perioden vi gjennomførte årets undersøkelse.
I det følgende ser vi nærmere på virksomhetenes opplevelser av ulike aspekter ved Nav. Kapittel 2 handler om utviklingen i virksomhetenes tilfredshet med og tillit til Nav. Der sammenligner vi også tilliten til Nav og andre offentlige instanser. Dessuten vises tilfredsheten med ulike aspekter ved samhandlingen ved Nav, og en analyse av sammenhengen mellom tilfredshet helhetlig sett og tilfredshet med disse aspektene. I kapittel 3 belyser vi kommunikasjonsformer mellom Nav og virksomhetene, og deres vurdering av disse kanalene for kommunikasjon. Vi ser også på om virksomhetene opplever at informasjonen fra Nav er klar og forståelig og om de opplever at de har fast kontaktperson i Nav. I kapittel 4 ser vi nærmere på hva virksomhetene mener om Nav-medarbeidernes kompetanse, med spesielt søkelys på bransjekunnskap. I kapittel 5 tar vi for oss virksomhetenes samarbeid med Nav om rekruttering og arbeidsrettede tiltak i et arbeidsmarked som kan gi gode muligheter for inkludering. I kapittel 6 er søkelyset på virksomhetenes vurdering av Navs bistand til oppfølging av sykmeldte og forebygging av sykefravær (IA). Avslutningsvis går vi i kapittel 7 nærmere inn på virksomhetenes behov for ulike tjenester fra Nav når de er under omstilling.
Metodisk informasjon om undersøkelsen er i vedlegg 1 og spørsmålene med beskrivende statistikk er samlet i vedlegg 2. Regresjonstabeller fra analyser underveis i rapporten gjengis i de påfølgende vedleggene.
Kilde: NAVs bedriftsundersøkelse (Nav 2022b, 2023b, 2024)↩︎