6 Stabil tilfredshet med helserettet samarbeid med Nav
I denne delen er temaet det helserettete samarbeidet mellom virksomhetene og Nav. Først ser vi på virksomhetenes tilfredshet med Navs oppfølging av sykmeldte og de digitale løsningene for denne oppfølgingen. Deretter ser vi på tilfredsheten med Navs bidrag i forebygging av sykefravær (IA).
6.1 Samme tilfredshet med oppfølgingen av sykmeldte
Over 70 prosent av virksomhetene har erfaring med Navs bistand til oppfølging av sykemeldte (Figur 6.1). Den høye andelen har sammenheng med at sykefravær angår de fleste virksomheter og deres ansatte, og at Navs rolle til dels er obligatorisk. Navs rolle er blant annet å vurdere om aktivitetskravet etter 8 ukers sykmelding er oppfylt og vurdere behov for virkemidler fra Nav, inkludert arbeidsrettede tiltak. Nav har også ansvar for å gjennomføre dialogmøte 2 og 3 for sykmeldte. Innen 26 ukers sykefravær vurderer Nav om det skal avholdes dialogmøte 2. Det avholdes ikke dialogmøte hvis dette er unødvendig. Arbeidstaker, arbeidsgiver og sykmelder kan også be Nav vurdere om det skal gjennomføres tidlig dialogmøte 2 og eventuelt et dialogmøte 3.
Tilfredsheten blant virksomhetene med Navs bistand i oppfølgingen av sykmeldte var stabil gjennom koronapandemien, på rundt 62 prosent (Figur 6.1). Etter 2021 har det vært en moderat økning i tilfredsheten, til 67 prosent i år. For Navs dialogmøter ved sykefravær har det også vært en økning i tilfredsheten fra 2020 (65 %) til i år (70 %).
I 2020 var bare 52 prosent fornøyde med Navs bistand til tilrettelegging av arbeidsplasser. I 2022 var tilfredsheten oppe i 62 prosent og, etter en reduksjon i fjor, er den i år økt til 69 prosent. Det siste året har også en større andel erfaring med tjenesten. Denne positive utviklingen kan skyldes at Nav-kontorene oftere og tidligere tar kontakt med hjelpemiddelsentralene for å involvere dem i bistanden til arbeidsgiverne.
Offentlige virksomheter hadde i fjor om lag 10 prosentpoeng høyere tilfredshet med både oppfølging av sykmeldte og dialogmøter enn de private, mens det i år ikke er signifikant forskjell på tilfredsheten med oppfølging av sykmeldte, og mindre forskjell på dialogmøtene (ikke vist i figur).
I rapporten fra 2023-undersøkelsen (Nav 2023a) gikk vi gjennom fritekstsvar fra virksomheter som var misfornøyde med Navs oppfølging av sykmeldte. Virksomhetene ønsket i stor grad at Nav-medarbeiderne skal være mer aktive i sin oppfølging. Det gikk igjen at virksomhetene ønsker økt tilgjengelighet til Navs medarbeidere, og fast kontaktperson ble ofte nevnt. Argumentene var blant annet mer personlig kontakt, at det blir lettere å se hvem virksomheten skal forholde seg til, og at de får mulighet for direkte kontakt på mobiltelefon eller e-post.
Mange ønsket at Nav-medarbeiderne har mer kapasitet og tid til å følge opp, samt at oppfølgingen starter tidligere, blant annet med raskere dialogmøte. Samtidig var det en del som ønsket at Nav ivaretar og forstår den sykmeldte bedre.
6.2 Fortsatt positiv vurdering av de digitale løsningene som brukes mye
Flere av de digitale løsningene for bruk ved sykefravær ble lansert i 2018, og fikk raskt positiv tilbakemelding fra virksomhetene. Vi kan anta at forenklingen av samhandlingen med Nav var etterlengtet, noe som medførte at tilfredsheten med Nav økte relativt mye i 2019-undersøkelsen (Nav 2019). De digitale løsningene for sykefraværsoppfølging har i årene etter innføringen fått positiv vurdering fra virksomhetene. Når løsningene er vel innarbeidet, er tilfredsheten gjennomgående over 80 prosent (Figur 6.2). Figuren viser også at flere av løsningene brukes av de aller fleste av virksomhetene. Flere av de digitale løsningene er også relevante for forebygging av sykefravær (IA). Dette gjelder særlig samtalestøtten, sykefraværsstatistikken og planen for å forebygge fravær.
6.3 Refusjon av sykepenger oppleves mindre problematisk
Arbeidsgivere betaler som hovedregel selv sykepenger til de ansatte de 16 første dagene (arbeidsgiverperioden). Ved lengre sykefravær forskutterer rundt 70 prosent av arbeidsgiverne sykepenger for ansatte, og får disse refundert fra Nav etter søknad. På spørsmål i undersøkelsen om hvor vanskelig eller lett det er å få refundert sykepengene fra Nav, svarer 83 prosent positivt i år – en stor framgang fra 53 prosent i 2023 og 47 prosent i 2022 (Figur 6.3). Fremgangen skyldes trolig ny og forbedret innrapportering av opplysninger fra arbeidsgiverne på nav.no («ny inntektsmelding»), som ble lansert høsten 2023. Innrapporteringen erstattet et skjema på Altinn. I tillegg har flere aspekter ved saksbehandlingen blitt automatisert i økende grad de siste årene.
6.4 Gradvis økning i tilfredsheten med bistand til forebygging av sykefravær (IA)
Fra 2019 til 2021 sank tilfredsheten med bistanden til forebygging av sykefravær (IA) fra 55 til 48 prosent (Figur 6.4). Nedgangen kan ses i sammenheng med koronapandemien, og at det ble ny IA-avtale fra januar 2019. IA-ordningen omfattet nå hele arbeidslivet, ikke bare «IA-virksomhetene». Den nye avtalen skilte seg vesentlig fra tidligere avtaler på flere områder, og det tok tid å få på plass flere av virkemidlene etter innføringen. Flere av de prioriterte bransjene i IA-avtalen ble hardt rammet av pandemien, og generelt i arbeidslivet ble det trolig mindre kapasitet til å forebygge sykefravær. For Nav reduserte pandemien mulighetene til å prioritere IA-arbeidet, og en del medarbeidere ble omdisponert til andre og mer kritiske oppgaver (Nav 2022a).
I 2022 økte tilfredsheten med Navs bistand mye (fra 48 til 59 %). Da var virkemidlene i IA-avtalen i større grad på plass og pandemien påvirket mindre. I fjor var det en tendens til fortsatt økning i tilfredsheten, men i år er tilfredsheten tilbake på samme relativt lave nivå som i 2022 (60 %). Figur 6.4 viser også tilfredsheten i privat og offentlig sektor. Offentlige virksomheter har over tid vært mest fornøyde med Navs forebyggende bistand. Forskjellen er mindre i år (65 % for offentlige og 57 % for private).
Med dagens IA-avtale er det satt ekstra søkelys på partssamarbeidet på den enkelte arbeidsplass, og at dette er en viktig forutsetning for å nå målene om redusert sykefravær og frafall fra arbeidslivet. Nav har derfor tjenester som skal bidra til å utvikle partssamarbeidet på arbeidsplassene. Tilfredsheten med denne relativt nye rollen har økt fra 58 prosent i 2022 til 66 prosent i år. I år er det ikke signifikant forskjell mellom sektorene.
Fra i fjor er en større andel av virksomhetene fornøyde med Navs informasjon om IA-arbeidet (økning fra 62 til 69 %). Etter en markert økning i tilfredsheten blant private virksomheter, er det heller ikke her signifikant forskjell mellom sektorene.
Tilfredsheten med tilskudd til ekspertbistand har økt mye i perioden fra 2020 (46 %) til i år (72 %). Heller ikke her er det reell forskjell mellom sektorene. Ekspertbistand er aktuelt når en sykmeldt eller tidligere sykmeldt har utfordringer med å mestre jobben. Arbeidstaker og arbeidsgiver kan da få bistand til å avklare utfordringene som fører til sykefravær, og foreslå tiltak. Økningen i tilfredshet kan ha sammenheng med at både virksomhetene og Nav har økt kunnskapen om hvordan de kan ta tilskuddsordningen i bruk etter at den ble etablert i 2019.
Ellers viser Figur 6.4 relativt høy tilfredshet (82 %) med informasjonen på idebanken.org.