Vedlegg

Vedlegg 1: Metode for Arbeidsgiverundersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av Opinion AS for Nav i juni-juli 2024. For første gang ble undersøkelsen gjennomført heldigitalt, gjennom utsendelse via altinn.no. Det ble brukt samme løsning som ved utsendelsen av NAVs bedriftsundersøkelse (Nav 2024). I tidligere undersøkelser var utsendelsen postal med mulighet enten å svare postalt eller digitalt. Om lag halvparten av de som svarte gjorde det digitalt. I årets utsendelse via altinn.no ble undersøkelsen sendt til daglig leder eller den daglig leder har tildelt rollen i Altinn. Det ble sendt ut to påminnelser om undersøkelsen. Det kan ikke utelukkes at overgangen til heldigital undersøkelse kan ha ført til endringer i hvem som svarer for virksomhetene, men det er ikke variabler i undersøkelsen som kan belyse dette. Vi finner ikke større endringer i fordeling av respondenter på sektor (offentlig/privat) og i virksomhetenes størrelse (ut fra antall ansatte). Samlet sett er det vår vurdering at årets resultater kan sammenlignes med tidligere års.

Totalt utvalg for utsendelse av undersøkelsen var 15100 virksomheter. Det kom inn 4115 fullstendige svar. Svarprosenten (antall fullstendige svar 4115 / utvalg 15100 var dermed 27 prosent). Blant virksomhetene som svarte på undersøkelsen i 2023 var 72 prosent i privat sektor og 28 prosent i offentlig sektor. Dette er samme andeler som i populasjonen av virksomheter (trekkgrunnlaget).

Utvalget ble tilfeldig trukket i april 2024 blant virksomheter som mottok minst en av disse tjenestene i løpet av de siste 3 månedene:

  • oppfølging fra et arbeidslivssenter (IA-virksomhet)

  • oppfølging av sykmeldte (har gjennomført dialogmøte 2)

  • arbeidsrettede tiltak

  • rekrutteringsbistand (meldt en ledig stilling til et lokalkontor)

Disse fire kategoriene omfatter ikke alle tjenestene i Nav rettet mot virksomheter, men dekker viktige områder. Mange av spørsmålene i brukerundersøkelsen er om tjenester på disse områdene. Virksomhetene kan svare på hele spørreskjemaet, uavhengig av hvilken undergruppe de er trukket ut på.

Virksomheter er en annen type respondent enn privatpersoner. Det er som oftest én person som svarer for hele virksomheten, selv om det kan være en eller flere andre medarbeidere som har vært i kontakt med Nav. Virksomhetene velger selv hvem som svarer. Virksomhetene bruker gjerne flere av Navs tjenester enn personbrukerne, og det kan særlig i større virksomheter være vanskelig for den som svarer å ha oversikt over virksomhetens kontakt med Nav. Denne utfordringen er kanskje størst i en del større virksomheter med avdelingskontor, der hele eller deler av kontakten med Nav er på regionnivå i stedet for på hovedkontoret. Dette kan eksempelvis gjelde dagligvarekjeder eller bank/forsikring. På et spørsmål i undersøkelsen om hvem i undersøkelsen som har kontakt med Nav, framgår det at kontakten ivaretas i større grad av leder/ledelsen ved de mindre virksomhetene og i større grad av medarbeidere i administrasjon/HR og avdelingsledere ved de større virksomhetene.

Vekting

Vektede resultater brukes gjennomgående i rapporten. Skjevheter justeres ved at noen av respondentene tillegges mer eller mindre vekt ut fra hvilken gruppe de tilhører (Eikemo og Clausen 2012). Til og med 2021 ble dataene vektet (etterstratifisert) mot populasjonen av virksomheter på både fylke- og tjenestegrupper. Fra og med 2022 er det bare vektet opp mot populasjonen på fylkesvariabelen. Bakgrunnen er at bruttoutvalget ble trukket tilfeldig fra populasjonen av virksomheter som hadde fått bistand fra Nav på de fire tjenestene omtalt over, mot tidligere ut fra en stratifisering på utvalgsgruppe. Fordelingen mellom utvalgsgruppene var tilnærmet den samme i populasjon, bruttoutvalg og nettoutvalget (de som svarte). Vi vurderte derfor at det ikke var behov for å vekte på utvalgsgruppe. Etter vår vurdering innebærer ikke dette et tidsbrudd i datagrunnlaget.

Presentasjon av funnene

I notatet presenterer vi mange funn i «prosent» og «andeler» av virksomhetene. Dette er andelen som har svart 4-6 på en sekspunkts Likertskala.

I løpet av analysen gis det grafiske og tekstlige tolkninger av resultatene. Det vil hefte statistisk usikkerhet til om de resultatene vi finner for utvalget gjelder for hele populasjonen av virksomheter som benytter Navs tjenester. Vi synliggjør usikkerhetene ved hjelp av 95 prosent konfidensintervall for gjennomsnittet.

Figurene i rapporten inneholder konfidensintervaller i form av tynne streker fra punktet som viser estimatet for utvalget. Disse indikerer at det er 95 prosent sannsynlighet for at estimatet ville ligget et sted langs denne linjen om vi hadde fått svar fra hele populasjonen. Konfidensintervallene representerer altså usikkerheten i estimatene. Litt forenklet er det slik at estimater som ikke har overlappende konfidensintervall er forskjellige fra hverandre. I teksten omtaler vi noen ganger forskjeller som signifikante, men mest som forskjell eller endring. Relevante forskjeller som ikke er signifikante på 95 prosent nivå omtaler vi som tendenser.

Vedlegg 2: Spørreskjema med deskriptiv statistikk

Vedlegg 2 er vist i pdf-versjonen av rapporten.

Vedlegg 3: Figurer som viser fylkesvis variasjon og variasjon mellom næringer i helhetlig tilfredshet med Nav. 95 prosent konfidensintervall

Nav-fylker:

Næringer (utvalg):

Vedlegg 4: Regresjonstabell, sammenhengen mellom tilfredshet helhetlig sett med Nav og ulike aspekter ved samhandlingen mellom virksomheter og Nav. Lineær regresjon1

Tilfredshet med Nav helhetlig sett
2023 2024
Nav viser forståelse for våre behov 0.72*** 0.33***
Medarbeidere bistår oss raskt og effektivt 0.31*** 0.33***
Våre ansatte blir godt ivaretatt 0.14* 0.30***
Medarbeidere har riktig kompetanse 0.18** 0.26***
Medarbeidere er godt koordinerte 0.22*** 0.29***
Digitale løsningene dekker våre behov 0.15** 0.11**
Medarbeiderne er tilgjengelige 0.17*** 0.23***
Rutiner og regler er lette å forstå 0.20*** 0.10*
Konstant 3.01*** 3.25***
0.46 0.41
N 2003 2712
  • p<0,05; ** p<0,01; *** p<0,001

Vedlegg 5: Regresjonstabell, sammenhengen mellom om informasjonen fra Nav er klar og forståelig og tilfredshet med både aspekter ved samhandlingen mellom virksomheter og Nav samt kontaktformer med Nav. Lineær regresjon2

Informasjonen fra Nav er klar og forståelig
2023 2024
Medarbeidere bistår oss raskt og effektivt 0.37*** 0.65***
Lett å vite hvordan kontakte Nav 0.16** 0.1
Lett å komme i kontakt med riktig person 0 0.13**
Digitale løsningene dekker våre behov 0.28*** 0.17***
Rutiner og regler er lette å forstå 0.74*** 0.53***
Navs tilgjengelighet på telefon 0.13* 0.07
Navs veiledning/informasjon på telefon 0.03 0.11*
Informasjonen på nav.no 0.41*** 0.38***
«Min side – arbeidsgiver» 0.33*** 0.17**
Offentlig sektor (base)
Privat sektor -0.06 0.05
Antall ansatte i virksomheten -0.00* 0
Konstant 2.23*** 2.20***
0.47 0.47
N 2089 2365
  • p<0,05; ** p<0,01; *** p<0,001

Vedlegg 6: Figur, tilfredshet med aspekter ved samhandlingen med Nav, etter om virksomhetene har fast kontaktperson hos Nav. Prosentandeler fornøyde (4-6), 95 % konfidensintervall

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, Font, nummer Automatisk generert beskrivelse

Vedlegg 7: Regresjonstabell, sammenhengen mellom vurdering av Nav-medarbeidernes kompetanse på virksomhetens bransje og tilfredshet med Navs bistand på ulike områder3. Lineær regresjon4.

Kompetanse på virksomhetens bransje
Tilfredshet med: Verdi
Oppfølging ved arbeidsrettede tiltak 0.74***
Bistand til omstilling 0.48**
Bistand til rekruttering 0.35*
Bistand til oppfølging av sykmeldt 0.41**
Bistand å forebygge sykefraværet (IA) 0.42**
Offentlig sektor (base)
Privat sektor -0.33*
Konstant 2.53***
0.43
N 309
  • p<0,05; ** p<0,01; *** p<0,001

  1. De uavhengige variablene (aspektene) er her todelte, der 1 er fornøyde (4-6 på likertskala) og 0 er misfornøyde (1-3)↩︎

  2. De uavhengige variablene (aspektene) er her todelte, der 1 er fornøyde (4-6 på likertskala) og 0 er misfornøyde (1-3)↩︎

  3. Oppfølging ved arbeidsrettede tiltak er sumskår av tre spørsmål i undersøkelsen om oppfølging ved arbeidstrening, lønnstilskudd og oppfølging/mentor. Bistand til omstilling er sumskår av tre spørsmål om henholdsvis permittering, oppsigelse og annen omstilling. Bistand til rekruttering er sumskår av spørsmålet om rekruttering til ledige stillinger og spørsmålet om inkluderende rekruttering↩︎

  4. De uavhengige variablene (aspektene) er her todelte, der 1 er fornøyde (4-6 på likertskala) og 0 er misfornøyde (1-3)↩︎