2 Innledning
Rapporten viser utgiftsutviklingen i folketrygden i perioden 2012–2022 og framskrivinger til 2032. Formålet er å beskrive hvordan veksten i folketrygdens utgifter har påvirket handlingsrommet i statsbudsjettet fram til i dag og hvordan det er anslått å bli påvirket fram mot 2032.
Rapporten gir grunnlag for å tenke mer langsiktig om politikkutformingen utover det enkelte budsjettåret. Enkelte tiltak, for eksempel endringer av satser som påvirker alle mottakere, vil ha en stabil utgiftseffekt allerede i løpet av ett til to år. Andre tiltak som bare gjelder for nye mottakere, vil gradvis kunne øke i effekt over lang tid. Slike tiltak er det særlig viktig å forstå konsekvensene av. Økte utgifter til alderspensjon har vært og vil være den viktigste driveren bak utgiftsveksten på lang sikt. Utviklingen de siste årene har vært preget av koronapandemien som ga store merutgifter i 2020–2022. Framover vil utviklingen trolig i liten grad bli påvirket av pandemien.
Selv om utgiftsutviklingen blir sterkt påvirket av befolkningsendringer, viser rapporten at politiske tiltak også har en betydelig effekt på utviklingen. De kostnadsdrivende elementene av pensjonsreformen bidro eksempelvis til betydelige merutgifter fram til 2020, mens de kostnadsbesparende elementene av pensjonsreformen anslås å bidra til at veksten i utgifter til alderspensjon fram mot 2032 vil bli betydelig lavere enn den ellers ville ha vært.
Rapporten er skrevet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet i samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Finansdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Følgende har bidratt til rapporten: Atle Fremming Bjørnstad, Sigurd Gjerde, Per Øivind Gaardsrud, Sana Hasane, Ingunn Helde, Eirik Lamøy, Ole Christian Lien (redaktør), Magne Sortland og Turid Åvitsland.
2.1 De viktigste endringene fra 2022-rapporten
Vi oppgir her de viktigste endringene i framskrivingene fra tilsvarende rapport i 2022, (NAV, 2022), som omhandlet folketrygdens utgifter i perioden 2011–2031:
- Folketrygdens utgifter i 2031 anslås nå til 710 milliarder 2024-kroner, mot 655 milliarder 2023-kroner i fjorårets rapport. Målt i samme kroneverdi er de nye anslagene rundt 15 milliarder kroner høyere enn i den forrige rapporten. De største endringene gjelder arbeidsavklaringspenger, sykepenger og alderspensjon som er satt opp med henholdsvis 8, 6 og 5 milliarder kroner.
- For arbeidsavklaringspenger skyldes det først og fremst et klart høyere anslag for antall mottakere. Det skyldes sterkere vekst enn antatt i 2022, og at antall mottakere nå ventes å øke også i 2023 og 2024, mens fjorårets rapport la til grunn en nedgang. Vi tror dette blant annet må ses i sammenheng med ettervirkninger av pandemien. Under pandemien var det vanskelig med tradisjonell oppfølging og avklaring som følge av generelle eller individuelle restriksjoner på grunn av korona. Digital oppfølging ble imidlertid brukt, men det er rimelig å tro at slik oppfølging ikke er så god for alle grupper som tradisjonell oppfølging. Det er også rimelig å tro at medisinsk behandling kan ha blitt forsinket som følge av at helsevesenet måtte prioritere covid-19-pasienter1. Alt i alt kan dermed mange brukere ha blitt forsinket i avklaringen. Pressede ressurser hos NAV til oppfølging og saksbehandling kan også spille inn. I tillegg gjør de nye reglene fra 1. juli 2022, at brukere som er blitt forsinket i avklaringen, og som når maksgrensene for ytelsen, mulighet til å fortsette med arbeidsavklaringspenger og bli ferdig avklart.
- For sykepenger skyldes økningen sterk vekst i det trygdefinansierte fraværet mot slutten av 2022 og i 2023. Fraværet ventes å avta framover, men vi antar at det vil stabilisere seg på et noe høyere nivå enn før koronapandemien, mens fjorårets rapport la til grunn at det ville komme ned på samme nivå som før pandemien. Klart høyere vekst enn forventet for pleiepenger i 2022 og 2023 trekker også opp.
- For alderspensjon skyldes det særlig at reguleringen av alderspensjonene ble vesentlig mer gunstig i 2023 enn hva som ble lagt til grunn i Statsbudsjettet 2023 som følge av høy prisvekst både i 2022 og 2023. Dette slår ut i høyere realvekst for alderspensjon ettersom prisvekst ikke inngår i deflatoren for alderspensjon (se faktaboks).
- Folketrygdens utgifter som andel av statsbudsjettet anslås nå til 34,5 prosent i 2023, mens fjorårets rapport anslo 33,6 prosent. Det skyldes at anslaget for folketrygdens utgifter i 2023 har blitt satt vesentlig opp. Økningen gjelder særlig arbeidsavklaringspenger, alderspensjon og sykepenger og skyldes de samme forholdene som nevnt over.
- Folketrygdens utgifter som andel av fastlands-BNP i 2031 anslås nå til 17,3 prosent, mens fjorårets rapport anslo 16,5 prosent. Ca. 0,4–0,5 prosentpoeng av oppjusteringen skyldes høyere anslag for folketrygdens utgifter (målt i samme realverdi), mens resterende økning skyldes lavere anslag for fastlands-BNP, målt i faste lønninger.
Usikkerhet i framskrivingene
Framskrivingene er preget av stor usikkerhet. Befolkningsendringer er den viktigste faktoren i de langsiktige framskrivingene. Utviklingen i perioden 2012–2022 viser likevel at utgiftsutviklingen på enkeltområder kan avvike vesentlig fra hva befolkningsendringene tilsier, for eksempel på grunn av faktorer som konjunktursvingninger, endret helse, teknologisk utvikling (som har betydning for hjelpemidler og legemidler) og andre forhold. Befolkningsutviklingen er også usikker, særlig når det gjelder fødselstall og innvandring, mens den er mer forutsigbar når det gjelder utviklingen i antall eldre. Konsekvensene av befolkningsusikkerhet varierer derfor mellom de ulike ytelsene.
I tillegg er det betydelig usikkerhet omkring framtidige effekter av større regelendringer. Det gjelder blant annet de mange endringene i reglene for arbeidsavklaringspenger i perioden 2018–2022, som ventes å gi effekter fram mot 2026. Effektene av pensjonsreformen er også noe usikre, særlig når det gjelder hvordan uttaksalderen for alderspensjon vil utvikle seg. I hvilken grad avgangsalderen fra arbeidslivet vil fortsette å øke, har også en viss betydning.
Tall fra Helsedirektoratet viser klart lengre gjennomsnittlig ventetid på behandling innen psykisk helsevern i 2020–2022 enn i før koronapandemien: Psykisk helse for voksne - ventetid - Helsedirektoratet. Det samme gjelder for somatisk behandling i sykehus: Sykehusopphold - ventetid - Helsedirektoratet.↩︎
Ved beregning av folketrygdens utgifter som andel av statsbudsjettet og BNP (Figur 3.4 og Figur 3.5) er det likevel benyttet nominelle tall.↩︎
Unntatt engangsstønad som er omregnet med utviklingen i konsumprisindeksen.↩︎
For alderspensjon avviker dette noe fra metoden som benyttes i Statsbudsjettet 2024, blant annet ved beregning av realvekst og flerårige budsjettkonsekvenser, der alderspensjonsutgiftene omregnes med veksten i G hensyntatt reglene som gjaldt til og med 2021 for regulering av pensjoner under utbetaling.↩︎
Også for legemidler avviker dette noe fra metoden i Statsbudsjettet 2024, der det antas at høyere pris på legemidler motsvares av en kvalitetsøkning, og at den nominelle veksten derfor tilsvarer realveksten.↩︎
For alderspensjon vil likevel reguleringen av pensjoner under utbetaling bidra til å trekke ned utgiftsveksten i 2024-kroner.↩︎
For sykepenger er det her i stedet for befolkningsendringer sett på konsekvenser av faktiske og forventede sysselsettingsendringer, ettersom det som hovedregel er en forutsetning å være sysselsatt for å ha rett til sykepenger.↩︎
Det er kun regelendringer innført i 2011 og senere som er hensyntatt. For alderspensjon vil regelendringer innført før dette kunne ha effekter også etter 2011, for eksempel innføring av omsorgsopptjening i 1992 og innføring av selve folketrygden i 1967. Det er ikke beregnet effekter av slike eldre endringer, og effektene av disse vil da heller inngå under andre endringer.↩︎